یکشنبه ۴ آذر ۱۴۰۳

در برنامه مناظره مطرح شد

از نارضایتی از خدمات موبایلی تا دلایل افزایش تعرفه‌ها

سيم كارت

شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۲:۰۰


براساس نظرسنجی انجام شده بیش از 80 درصد مشترکان تلفن همراه از کیفیت خدمات ارائه شده اپراتورها رضایت ندارند.

وایمکس نیوز - روز گذشته برنامه مناظره با حضور نمایندگان وزارت ارتباطات، شورای عالی فضای مجازی، اپراتورهای اول و سوم ارتباطی و نماینده مجلس برگزار شده و در آن درباره موضوعات متنوعی مانند تعرفه خدمات موبایلی و کیفیت آنها بحث شد. 

در این برنامه نادر قاضی پور - نماینده مجلس و عضو شورای رقابت - به طرح انتقاداتی از وزارت ارتباطات و اپراتورهای ارتباطی پرداخت.

 

وزارت ارتباطات باید پاسخگو باشد 

نماینده مردم ارومیه در مجلس هم به عنوان نماینده مردم به ارائه انتقاداتی از وزارت ارتباطات پرداخت و با اشاره به خصوصی‌سازی و اتفاق های مختلفی که دراین حوزه صورت گرفته، اظهار کرد: وزارت ارتباطات در خواب و مخابراتی‌های زرنگ همه اموال دولتی را یک شبه صاحب شده‌اند. 

وی ادامه داد: واردات بی رویه از چین باعث تعطیلی کارخانه‌های ایرانی از جمله کارخانجات شیراز شد و به این ترتیب هزاران مهندس ایرانی به دست مخابراتی‌ها بیکار شدند. 

عضو شورای رقابت در ادامه با انتقاد از قیمت اینترنت موبایل و تعرفه‌های آن گفت: سودی که اپراتورها می‌گیرند از جیب ملت است و لازم است که هزینه‌های آن‌ها کاهش پیدا کند. 

وی ادامه داد: متاسفانه در این حوزه، پژوهشگاه و دانشگاه تعطیل است و اوامر مقام معظم رهبری در این بخش انجام نمی‌شود، وزارت ارتباطات هیچ کاری انجام نمی‌دهد و به همین دلیل در دولت قبل دو بار بحث ادغام این وزارتخانه مطرح شد. 

او در ادامه با اشاره به رقابت اپراتورها اظهار کرد: اکنون اپراتورها با یکدیگر در پول گرفتن رقابت دارند و جای سوال است که چرا فرامین رهبری و برنامه پنج ساله و پیوست فرهنگی عملیاتی نشده و محقق نمی‌شوند. 

قاضی‌پور همچنین عنوان کرد:‌ براساس برنامه پنجم توسعه، وزارت ارتباطات مجاز شده مبالغی را به عنوان خسارت و جریمه بابت انجام تعهدات از اپراتورها گرفته و آن را به حساب دولت واریز کند اما اکنون چقدر از این پول واریز شده و چقدر دولت برای توسعه مناطق محروم هزینه کرده است؛ در واقع عملا پس از خصوصی‌سازی توسعه نقاط روستایی متوقف شده است. 

این نماینده مجلس در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موقعیت جغرافیایی ایران اشاره کرد و گفت:‌ اگر امکان ترانزیت بین‌المللی از کشور فراهم می‌شد، سودی معادل 50 میلیارد دلار در سال فراهم می‌شد اما این اتفاق رخ نداده است. 

وی ادامه داد: وزارت ارتباطات خیانت کرد و بر اپراتورها نظارت نکرد و اکنون تمام قطعات چینی وارد کشور شده و BTSهای شیراز که استاندارد بودند هیچ یک مورد استفاده قرار نگرفته‌اند. 

وی افزود: قرار بود ما در این حوزه پژوهشکده و دانشگاه و تعلیمات داشته باشیم اما کار به کجا رسید؟ چطور ایران می تواند در حوزه‌هایی مانند تولید موشک گام بردارد اما نمی تواند یک گوشی تولید کند؟ 

قاضی‌پور در بخش دیگری از صحبتهای خود به مباحث تعرفه‌ای اشاره کرد و گفت:‌ شما با این تعرفه‌ها افراد فقیر را مورد آزار قرار می دهید؛ اکنون گفته می‌شود تعرفه‌های هر دقیقه مکالمه همراه اول به 93 تومان رسیده است، در حالی که این تعرفه‌ها بسیار بالاست. 

عضو شورای رقابت ادامه داد: زمانی قرار بود ما دستگاه‌ها را به همراه تکنولوژی از کشورهای مختلف خریداری کنیم اما حال جای سوال است که به عنوان مثال اپراتوری مثل همراه اول که این تعداد دستگاه از چین خریده آیا نباید تکنولوژی را می‌خرید؟ اکنون مخابرات تا این اندازه درآمد دارد اما ما در این حوزه پژوهشگاه و دانشگاه نداریم.

قاضی ‌پور ادامه داد: ما بررسی کرده‌ایم تعرفه‌های مختلف و از جمله تعرفه اینترنت در هیچ جای دنیا به این گرانی نیست، در حالی که به طور مدام این اینترنت قطع شده و اشکالات متعددی را ایجاد می کند. 

او اظهار کرد: براساس همین موارد بحث سوال از وزیر ارتباطات در مجلس مطرح شده و اکنون در نوبت است و این جای سوال دارد که چرا افراد با تحصیلات بالا همچنان توسط مخابرات بیکار می‌شوند. 

وی در بخش پایانی صحبت‌های خود در پاسخ به این سوال که با توجه به اقدامات وزارت ارتباطات آیا در اظهارنظرهای خود جانب انصاف را رعایت کرده است؟ توضیح داد: مزایده 15 میلیاردی وزارتخانه که هنوز برنده آن مشخص نشده، قطعاتش در کشورهای دیگر در حال ساخت است آیا این خیانت به مردم نیست؟ قطعا در وزارت ارتباطات چنین خیانت‌هایی صورت گرفته و خریدهای مختلفی بدون ضابطه انجام شده که این موضوعات از سوی کارشناسان دلسوز نظام به گوش ما در مجلس رسیده است. 

اما در این برنامه نماینده وزارت ارتباطات و اپراتورها نیز به ارائه توضیحات خود درباره انتقادات مطرح شده پرداخته و درباره مسائل مختلف به بیان وضعیت موجود پرداختند.

 

تعرفه 14.8 ریالی اینترنت موبایل پذیرفتنی نیست 

قائم مقام سازمان تنظیم مقررات ارتباطات در این برنامه به ارائه توضیحاتی درباره تعرفه اینترنت موبایل، ترابردپذیری شماره ها، ارائه پروانه رسمی ورود به خدمات نسل سه به همراه اول و حق سهم دولت از درآمد اپراتورهای موبایل پرداخت. 

لطف الله سبوحی همچنین عنوان کرد: یکی از وظایف مهم رگولاتوری آن است که فضای کسب و کار را به طور عادلانه در میان بخش‌های خصوصی ایجاد کند تا در نهایت این موضوع باعث رقابت و افزایش کیفیت و کاهش قیمت شود. 

قائم مقام سازمان تنظیم مقررات ارتباطات در عین حال بر لزوم دریافت خدمات با کیفیت و با تعرفه مناسب از سوی مردم تاکید کرد و متذکر شد: مسلما در حال حاضر فاصله زیادی با جایگاه مطلوبی که باید به آن برسیم داریم. 

معاون بررسی‌های فنی سازمان تنظیم مقررات ارتباطات در پاسخ به این سوال که چرا باید تعرفه‌های ارتباطی در سازمان تنظیم مقررات تعیین شود، اظهار کرد: این تعرفه‌ها در سازمان ما تعیین نمی‌شود بلکه در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات که نمایندگانی از بخش‌های مختلف دارد به تصویب می‌رسد. 

سبوحی در عین حال یادآور شد: یکی از وظایف مهم رگولاتوری آن است که فضای کسب و کار را به طور عادلانه در میان بخش‌های خصوصی ایجاد کند تا درنهایت این موضوع باعث رقابت و افزایش کیفیت و کاهش قیمت شود. 

قائم مقام سازمان تنظیم مقررات در عین حال بر لزوم دریافت خدمات با کیفیت و با تعرفه مناسب از سوی مردم تاکید کرد و ادامه داد: معمولا قیمت گذاری براساس هزینه اپراتورها صورت می‌گیرد و لازم است در این میان به این نکته توجه داشته باشیم که باید قیمتی برای خدمات تعیین شود که برای مردم قابل پرداخت بوده و در عین حال منجر به جذب سرمایه برای اپراتور شود و به گونه‌ای نباشد که فرد انگیزه و حضور در سرمایه‌گذاری این بخش را نداشته باشد. 

وی افزود:‌ مسلما در حال حاضر فاصله زیادی با جایگاه مطلوبی که باید به آن برسیم داریم. 

قائم مقام رگولاتوری در بخش دیگری از صحبت‌های خود به ذکر توضیحاتی درباره پروانه اپراتورها پرداخت و گفت: طبیعتا پروانه براساس طرح تجاری شرکت‌ها صادر می‌شود و در موارد متعدد یک مبلغ به عنوان حق امتیاز برای اپراتورها در نظر گرفته می شود که این امر در تمام دنیا مرسوم است. 

او در ادامه با اشاره به شیوه‌های مختلفی که برای پرداخت حق امتیاز اپراتورها وجود دارد اظهار کرد: علاوه بر این حق امتیاز و مالیات، بخش دیگری از درآمد اپراتورها بابت استفاده از فضای فرکانسی و شماره‌های کشور است که جزو انفال محسوب می‌شوند و لازم است از سوی اپراتورها پرداخت شود که این پرداختی‌ها در قالب بودجه و ردیف‌های خاص خود استفاده می‌شوند. 

اما معاون رگولاتوری در پاسخ به انتقاداتی که مبنی بر عدم رسیدگی اپراتورهای خصوصی به بخش‌های محروم و روستاها صورت گرفته بود اظهار کرد: نمی توان توقع داشت که اپراتورها مانند زمانی که در دست دولت بودند در بخش‌هایی که توجیه اقتصادی ندارد، سرمایه‌گذاری کنند حتی در پروانه اپراتورها گفته شده است که بخش‌های کمتر توسعه یافته از تکالیف دولت است. 

وی ادامه داد: سال گذشته حدود 230 میلیارد تومان در حوزه USO سرمایه‌گذاری داشتیم که طبیعتا اگر در قالب قانون بودجه رقم‌های مناسبی برای این بخش در نظر گرفته شود می توان نقاط روستایی را به طور کامل توسعه داد. 

معاون رگولاتوری به بحث پرداختی‌های وزارت ارتباطات به دولت پرداخت و افزود: 4.8 میلیارد تومان پرداختی برای ما تعیین شده است اما باید به این نکته توجه داشت که ما ارائه کننده خدمات نیستیم و وزارت ارتباطات تنها وظیفه تصدی‌گری را برعهده دارد. اکنون از میان بخش های خدماتی تنها پست در اختیار ما مانده و بقیه بخشهای خدماتی به طور کامل واگذار شده‌اند. 

وی در ادامه با اشاره به درآمدها و هزینه‌های متعددی که از اپراتورها گرفته می‌شود، اظهار کرد: گاهی از تعرفه‌های بالای موبایل گلایه می‌شود و این طور عنوان می‌شود که اگر ما 30 درصد درآمد را از اپراتورها نگیریم، تعرفه‌ها پایین‌تر می آید اما در این میان باید این نکته را مورد توجه قرار داد آیا تمام مردم از ارتباطات به یک اندازه استفاده می‌کنند؟ 

سبوحی افزود: ما این ارقام را دریافت می کنیم و از سوی دیگر آن‌ها را در توسعه زیرساخت‌های عقب مانده به کار می گیریم. 

قائم مقام رگولاتوری به تعرفه‌های مصوب اینترنت موبایل اشاره و اظهار کرد:‌ پیش از این تعرفه مصوبی که برای GPRS وجود داشت، 14.8 ریال تعیین شده بود که رقم بسیار بالایی است و در شرایط فعلی پرداخت آن اصلا پذیرفته نیست. 

وی ادامه داد: اما زمانی که بحث ارائه خدمات نسل‌های جدید صورت گرفت لازم بود تعرفه مناسبی پیشنهاد شود، براین اساس پیشنهاد اولیه 2.5 ریال برای هر کیلوبایت اینترنت موبایل مطرح شد که البته در جلسه آینده کمیسیون تنظیم مقررات کماکان این موضوع مورد بررسی قرار خواهد گرفت و تعرفه‌های جدید اعلام می‌شود. 

سبوحی همچنین عنوان کرد: نکته دیگر آن که در حال حاضر حجم اطلاعاتی که از طریق اینترنت موبایل جابه‌جا می‌شود، نرخ صعودی دارد و به عنوان مثال شبکه‌های اجتماعی موبایلی حجم بالای اطلاعات را به خود اختصاص داده‌اند که این موضوع موجب می‌شود سود اپراتورها کاهش پیدا کند اکنون این نگرانی در کل دنیا وجود دارد و لازم است که شرکت‌ها مراقب توسعه آینده خود باشند. 

وی ادامه داد: یک شبکه اجتماعی برای شرکت خود درآمدزایی می‌کند اما اگر بخواهیم در حالت کلی در نظر بگیریم، به عنوان مثال فردی که قصد انجام یک عملیات بانکی را از طریق موبایل خود دارد، تنها چند کیلوبایت اینترنت استفاده می کند که با چنین استفاده مشخصی، تعرفه‌های تعیین شده خیلی رقم بالایی نخواهد بود اما طبیعتا یک کاربر ملزم است برای مواردی مانند دانلود فیلم از بسته های اینترنتی استفاده کند. 

وی یادآور شد: البته در هر صورت باید توجه داشت که درنهایت قریب به اتفاق تعرفه‌های اپراتورها کمتر از سقف تعرفه مصوب است. 

معاون رگولاتوری در پاسخ به سوالی که درباره حذف هزینه‌های جابه‌جایی از سیم کارت‌های همراه اول و تغییر تعرفه‌های اپراتور اول مطرح شده بود، توضیح داد: ممکن است برخی مشترکان که مکالمات شهری بیشتری داشتند کمی افزایش هزینه در این زمینه پیدا کرده باشند اما ملزم بودیم این موضوع را از چند جهت در نظر بگیریم چرا که در حال حاضر لازم بود شبکه ما در این بخش شبکه‌ای یکنواخت باشد. 

وی ادامه داد: از سوی دیگر ما براساس توجه به درآمدهای اپراتوری نیز ملزم بودیم یک حد میانگین را بپذیریم. 

سبوحی در پاسخ به این سوال که بحث ترابردپذیری شماره‌ها به چه سرانجامی خواهد رسید نیز اظهار کرد: رگولاتوری در حال پیگیری این موضوع است اما لازم است برای انجام این کار ساختارهای لازم فراهم شود. 

وی درباره مزاحمت‌های مربوط به پیامک‌های تبلیغاتی نیز اظهار کرد: براساس تلاش‌های صورت گرفته، برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده است که بدون قطع پیامک‌های ضروری مانند پیامک‌ بانک‌ها، امکانی فراهم شود تا ارسال این پیامک‌ها متوقف شود. 

نماینده رگولاتوری در بخش پایانی صحبت‌های خود نیز در پاسخ به انتقاد از تعجیل وزارت ارتباطات برای گذر اپراتورها به نسل‌های بالاتر ارتباطی توضیح داد: این مسائل مورد توجه ما بوده و هنوز اپراتور اول پروانه رسمی ورود به این عرصه را دریافت نکرده است که این مساله نشانگر آن است که تعجیلی دراین حوزه صورت نگرفته است. 

سبوحی در پاسخ به سوالی که در قالب آن از مشترکان موبایل پرسیده می‌شد از کدام یک از خدمات موبایل رضایت بیشتری دارند این گونه عنوان کرد که با توجه به مصاحبه‌های مردمی که در این برنامه انجام شده فکر می کنم هیچ یک از خدمات مورد رضایت مردم نبوده است.  

علیرضا شاه میرزایی - عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی - نیز در این برنامه اظهار کرد: فکر می کنم یک اشکال بزرگ در حوزه وزارات ارتباطات به آن اشاره کرد آن است که چرا هنوز بسیاری از خدمات موبایل ارائه نمی‌شود. 

وی ادامه داد: رقابت یک مساله اساسی است اما تمام مساله به رقابت محدود نمی‌شود و اگر قرار باشد ما وظیفه دولت را تنها به این بدانیم که رقابت ایجاد کند این سوال پیش خواهد آمد که دولت با توجه به این که از هر اپراتور حق سهم می گیرد باید اجازه دهد آنها خدمات متعددی را ارائه دهند. 

عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی اظهار کرد: اکنون اپراتورهای ما باید خدمات متعددی را ارائه کنند اما هنوز در این زمینه‌ها اجازه ارائه به آن‌ها داده نشده است و ما در بسیاری از موارد هنوز خلاء قانونی داریم؛ از سوی دیگر نظارت زیادی هم برروی اپراتورها صورت نمی گیرد. به عبارت دیگر شکی نیست که مردم خدماتی که باید بگیرند را نمی گیرند.

 شاه میرزایی همچنین اظهار کرد: نکته دیگری که لازم است مورد توجه قرار گیرد آن که ما یک کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات داریم که رییس آن شخص وزیر است و چند نفر از اعضای آن نیز به پیشنهاد وزیر تعیین می شوند؛ از سوی دیگر یک شورای فن‌آوری اطلاعات هم داریم که پیش‌بینی شده بسیاری از فعالیت‌هایش به شورای دیگری سپرده شود و این شوراها زیر نظر شورای عالی فضای مجازی قرار بگیرند تا بدین ترتیب جلوی موازی کارها گرفته شود. 

عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی در بخش دیگری از صحبت‌های خود یادآور شد: پس از درآمدهای نفتی و مالیاتی حوزه مخابرات بیشترین حجم درآمدزایی را برای دولت به همراه دارد که جا دارد در درآمدهای این حوزه و محل صرف آن توجه بیشتری صورت بگیرد. 

وی همچنین به ترانزیت بین‌الملل و توان ایران برای تبدیل شدن به شاهراه ارتباطی اشاره کرد و افزود: می‌شد از این بخش درآمدهای بالایی داشت چرا که موقعیت جغرافیایی ایران به گونه‌ای است که شرایط را به سمت ایجاد سود مناسب از این حوزه می برد اما همچنان این اتفاق نیفتاده و درآمدزایی این حوزه از جیب مردم صورت می‌گیرد. در صورتی که اجازه دهیم خدمات ارتقا پیدا کند، شرایط بهتری ایجاد خواهد شد. 

شاه میرزایی به نظارت وزارت ارتباطات بر روی اپراتورها اشاره کرد و افزود: من نیز موافق هستم که در حوزه نظارت از سوی وزارت ارتباطات کم کاری‌هایی صورت گرفته است، از سوی دیگر اکنون ما در حوزه‌های مختلف پژوهشگاه‌ها و نیروگاه‌ها و شرایط مناسب‌تری داریم اما توجه به بخش تولید دانش در این حوزه صورت نگرفته و در اکثر موارد محصولات این بخش وارداتی است. 

عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی همچنین به بحث تعرفه‌های موبایل اشاره کرد و افزود: در حوزه خدمات موبایل در سال 2014 رتبه ایران در میان 160 کشور دنیا 86 بوده است و در واقع ما در میانه جدول قرار گرفته‌ایم. 

وی همچنین به مصوبه اخیر سازمان تنظیم مقررات ارتباطات مبنی بر تعرفه دو و نیم ریالی در زمینه اینترنت موبایل اشاره کرد و گفت:‌ این مصوبه در رگولاتوری تایید می‌شود و به گونه ای است که اگر بخواهیم به شیوه آزاد یک دی وی دی را دانلود کنیم، هزینه‌ای حدود 260 هزار تومان می‌شود اما هنوز جوهر آن خشک نشده، وزیر ارتباطات حرف از تغییر تعرفه‌ها می‌زند. 

شاه میرزایی ادامه داد:‌ اگر ما بخواهیم با فرمول دو و نیم ریال این تعرفه‌ها را محاسبه کنیم کمی خنده دار است. 

عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی ادامه داد: ما از رگولاتوری می خواهیم که به اپراتورها اجازه ارایه سرویس‌هایی از داخل کشور بدهد. این که گفته می‌شود ارائه پهنای باند باید در انحصار شرکت زیرساخت باشد، در واقع یک ظلم است و اگر اجازه بدهیم خود شرکتها اینترنت تولید کنند، می توان سرویس‌هایی به مراتب ارزان‌تر و با کیفیت‌تر در اختیار مردم قرار داد. 

وی در بخش پایانی صحبت‌های خود نیز به بحث شورای عالی فضای مجازی اشاره کرد و افزود: این شورا در یک و نیم سال دولت قبل و در مدتی که از دولت جدید می‌گذرد، مورد بی مهری دولت قرار گرفته و در دولت جدید هنوز هیچ مصوبه‌ای نداشته است.  

وحید صدوقی - مدیر عامل همراه اول - هم در این برنامه اظهار کرد: مشکلاتی مانند تحریم،‌ نرخ ارز و مسائلی از این دست طی سال های گذشته فشارهای متعددی را به شرکت ما آورده است اما طی 10 سال گذشته تا پیش از سال قبل ما هیچ گاه افزایش تعرفه نداشتیم و سال گذشته نیز با حذف هزینه‌های جابه‌جایی تنها شش درصد افزایش تعرفه داشتیم.

 وحید صدوقی - مدیر عامل همراه اول - نیز عنوان کرد: شرکت ارتباطات سیار پس از 20 سال ارائه خدمات از سوم شهریور ماه مجاز به ارتقای شبکه خود به نسل سوم و نسل‌های بالاتر شده و بر همین اساس طی 80 روز گذشته 2000 سایت در 40 شهر کشور نصب شده است که امیدواریم تا پایان سال این رقم به 4000 سایت برسد. 

وی ادامه داد: این درحالی است که طی 10سال گذشته ما 5000 سایت نسل دو نصب کرده بودیم. 

صدوقی همچنین عنوان کرد: برای ارتقای شبکه همراه اول به نسل سوم معمولا شب‌ها عملیات نصب تجهیزات جدید پیگیری می‌شود تا مشترکان با مشکل کمتری مواجه شوند. 

مدیر عامل همراه اول در ادامه صحبتهای خود به مباحث تعرفه‌ای پرداخت و عنوان کرد:‌ طی 10 سال گذشته تعرفه همراه اول همواره ثابت بوده و تنها در سال 1392 با حذف مربوط به هزینه‌های مربوط به جابه جایی ما شش درصد افزایش تعرفه داشتیم. 

وی در عین حال عنوان کرد: در حال حاضر نیز ارزان ترین نرخ مکالمه موبایل مربوط به ایران می‌شود. 

او در عین حال عنوان کرد:‌ از نظر کیفیت نیز در پروانه ما این گونه عنوان شده که لازم است قطعیهای مجاز ما کمتر از یک درصد باشد که این رقم اکنون از نیم درصد هم کمتر است.

مدیر عامل همراه اول در بخش دیگری از این برنامه در پاسخ به این سوال که چرا اپراتورها از تجهیزات داخلی استفاده نمی کنند، اظهار کرد: ما در سال 1385 برای شش میلیون مشترک قرارداد تولید داخلی بستیم اما اکنون حدود 1500 BTS در انبارهای ما خاک می‌خورد و در همان زمان پس از طرح شکایت‌های مختلف این گونه عنوان شد که به دلیل نداشتن کیفیت مناسب لازم است این سایت‌ها جمع‌آوری شوند به همین دلیل بهتر است که در این حوزه شعار ندهیم. 

سیدمجید صدری - مدیر عامل رایتل - نیز در صحبت‌های خود عنوان کرد: ما در رایتل تمام تلاش خود را به کار گرفته‌ایم که تعرفه‌های خدماتی ما با قیمت‌های مناسب باشد کمااین که مشترکان ما تعرفه‌شان 4 تا 10 برابر کمتر از بقیه اپراتورها است و می توان کمترین تعرفه مکالمه با سیم کارت‌های اعتباری را مربوط به رایتل دانست. 

وی درباره استفاده از توان داخل نیز عنوان کرد: درست است که ما باید تمام تلاش خود را به کار بگیریم که از توان داخل استفاده کنیم اما اگرچه ما تلاش میکنیم که در حوزه آنتن از این تجهیزات استفاده کنیم اما با این حال ممکن است برخی موارد میسر نباشد، بر همین اساس شاید توجه به این نکته که نباید تلفن همراه را تنها به مکالمه و پیامک دید موضوع مهمی باشد. 

صدری ادامه داد: اگر در حوزه دیتا نیز توجه کافی داشته باشیم رویکرد جدید ما و اپراتورهای دیگر به این شکل است که از توان داخلی در حوزه تولید محتوا استفاده کنیم، بر همین اساس امروز شرکت رایتل با حدود 150 کشور در حوزه تولید محتوا همکاری دارد. 

مدیر عامل رایتل در بخشی از صحبت های خود درباره قیمت اینترنت موبایل اظهار کرد: قیمت اینترنت موبایل در تمام دنیا از ADSL و شبکه فیبر بالاتر است. 

وی ادامه داد: براساس مصوبه قبلی سازمان تنظیم مقررات ارتباطات تعرفه‌ای که برای هر کیلوبایت اینترنت GPRS طراحی شده بود، 14.8 ریال بود که اکنون این رقم به 2.5 ریال رسیده و برای استفاده بیشتر مردم از شرایط مناسب به کاربران پیشنهاد می‌شود که از بسته‌های اینترنتی استفاده کنند.

صدری افزود: یک گیگابایت اینترنت ما با بسته‌ها حدود 8300 تومان قیمت دارد که این رقم مناسبی است. نکته دیگر آن که در تعیین تعرفه‌های اینترنت موبایل لازم است شرایط کار بخش ADSL نیز مورد توجه قرار گیرد و مراقب باشیم که به بخش‌های دیگر ضربه نخورد بر همین اساس سازمان تنظیم مقررات در مصوبه جدید درباره تعرفه اینترنت موبایل یک قیمت حداقلی را نیز در نظر گرفته است که اپراتورها مجاز نیستند در بسته‌های خود قیمتی پایین‌تر از آن را اعمال کنند.

اعلام شده بود که در برنامه مناظره مدیران هر سه اپراتورها حضور خواهند داشت اما در این برنامه نماینده ‌ای از سوی شرکت ایرانسل حضور نداشت.

منبع : ایسنا

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو